onsdag 8. september 2010

Dagens mediebruk

Mediebruken i dag er ganske spesiell siden det er en overgang fra de tradisjonelle mediene over til digitale medier. For eksempel går salget på papiraviser og magasiner ned hvert år mens bruken av nettaviser og lignende, opp. Bruken av Tv, radio går også ned i samme takt som bruk av laptopper og smarttelefoner går opp. [denne] youtube filmen viser hvordan digitale medier tar over på en bra måte. Selv om tv og radiobruken går ned vil de mediene neppe forsvinne da de har en sterk posisjon hos folk flest, så grunnen til at antall seere/lyttere går ned kan være at folk ikke har tid til å sette seg ned foran en tv eller radio for å få siste nytt.

Flere andre ting får ”nytt liv” på Internett enn bare nyhetene. Musikk, film, chatting, og sosiale steder er veldig utbredt på internett. Underholdingsindustrien har i mange år jobbet mot ulovlig nedlasting av film og musikk, men det er først nå industrien har klart å opprette en form for tjeneste som blir har blitt tatt godt i mot av folk i alle aldre, nemlig streamingtjenester som Spotify og Voddler. Det er spesielt nedlastningssiden The Pirate Bay som har fått gjennomgå med flere politirazziaer mot dem samt en stor rettsak mot personene bak siden. Men nå har industrien som sagt klart å lage alternativer som er lette og bra.


Bruken av sosiale nettsteder som facebook og twitter har eksplodert de siste årene, både i norge og resten av verden. VG kunne i fjor melde at nesten halvparten av nordmenn med Internett var på facebookJeg har også lest tidligere at Norge har flere facebookbrukere enn mange andre land som har langt flere innbyggere. Dette mener jeg er et av mange bevis på at Norge er langt framme på den digitale fronten.


Noe annet som er blitt veldig poulært er dataspill. Dette er kanskje ikke like populært som sosiale medier, men dataspill er noe veldig mange ungdommer bruker tiden sin på. Denne undersøkelsen som er lagd av SSB viser at dataspill er veldig populært blandt barn og ungdom, spesielt gutter. Grunnen til at barn og ungdom bruker så mye tid på dataspill kan være at det gir en følelse av mestring og lagarbeid, og dette kan gjøre et spill nesten like avhengigdannende som nikotin, alkohol osv. da man bare må spille litt til hele tiden.

Tilslutt vil jeg konkludere med at digitale medier er i full fart inn i dagliglivet våres, det er ikke godt å si om det kommer til å dytte ut de tradisjonelle mediene eller om de nye kommer til å være der sammen med de gamle. Selv tror jeg at det de digitale mediene ikke kommer til å erstatte de gamle med det første, men heller om 8-10 år siden det kan være vanskelig å gi slipp på de mediene som ”alltid” har vært her. 


1 kommentar:

  1. Her har du fått med mange interessante betraktninger. Ikke minst Spotify og Voddler. Du viser til en YouTube-film - men det er ingen lenke til den. Du kan gjerne øke presisjonsnivået ved å være enda mer eksakt om mediebruken, tid etc. Det er positivt at du prøver å forklare de endringene som skjer.

    SvarSlett